Rabu, 7 Disember 2016

Siapakah Pengasas Shaklee? Kenali Beliau Anda Akan Jatuh Hati

TAHU TAK SIAPA PENGASAS SHAKLEE?

Beliau adalah Dr. Forrest Cell Shaklee.Beliaulah yang mengasaskan Shaklee Corporation pada tahun 1956. Dah lama sebenarnya Company Shaklee ni.
Antara Falsafah penting beliau pegang ialah "Living in Harmony With Nature".
Berasaskan prinsip inilah Dr. Shaklee telah menghasilkan suplemen semulajadi dan pencuci terbaik yang mesrs alam sekitar.

JOM KENALI DR. FORREST C. SHAKLEE

Dr Forrest C. Shaklee dilahirkan pada bulan November 1894 di Carlisles,lowa.Semasa kelahiran beliau, beliau disahkan mengidap penyakit tuberculosis (batuk kering) dan doktor yang merawatnya meramalkan beliau hanya boleh hidup selama 8tahun sahaja.

Disebabkan penyakit yang beliau alami, keluarganya telah membuat keputusan untuk berpindah dari Carlisles (kawasan arang batu) ke utara lowa iaitu kawasan pendalaman yang udaranya belum lagi tercemar,masih lagi bersih,segar dan di mana tanah yang subur menghasilkan bahan-bahan pemakanan yang berkualiti. Mereka mengamalkan makanan hasil daripada ladang. Setelah 4 tahun ibunya berusaha mengubatinya dengan herba2 yang terpilih, akhirnya beliau sembuh dari penyakitnya.

Dr Shaklee berkata peningkatan kesihatan beliau bukanlah satu penyembuhan ajaib tetapi ia berlaku secara semulajadi dan perlahan serta berkaitan dengan pemakanan yang baik , persekitaran yang sihat dan senaman.

Dr Shaklee memutuskan untuk mengkaji perubatan dan mencipta produk berasaskan alam semulajadi kerana keinginannya untuk membina kesihatan seperti kata-katanya:-

"Saya tidak pernah memperlekehkan profession perubatan tetapi kita adalah dalam dua bidang yang terpisah yang diceburi. Mereka dilatih untuk merawat penyakit dan saya berminat untuk membina kesihatan. "

LANGKAH PERTAMA SEBAGAI NUTRITIONIST

Sewaktu menjadi seorang Chiropractic Practitioner, minat beliau terhadap nutrisi semakin bercambah.Beliau banyak membaca dan mengkaji tentang biochemist dan kajian saintifik terbaru tentang kepentingan nutrisi.
Pada tahun 1915, beliau telah berjaya mencipta Suplemen Pertama di dunia dalam bentuk makanan yang beliau namakan sebagai VITALIZED MINERALS yang sekarang ni dikenali sebagai VITALEA yang kini telah berusia 100 tahun.

Bukan itu aje,Dr Shaklee juga memegang ijazah dalam pemakanan, biokimia , falsafah dan ketuhanan. 

Pada tahun 1955, Dr Shaklee , yang pada ketika itu berumur 62 tahun menyatakan hasrat kepada dua orang anaknya iaitu Forrest Jr. dan Lee keinginannya untuk merubah masyarakat dalam meningkatkan kualiti pemakanan . Dia ingin memulakan perniagaan untuk mengedarkan makanan tambahan. Pada tanggal 1 April 1956, Shaklee Corporation ditubuhkan untuk memberi makanan terbaik di dunia.

Melalui kajian, pengalaman dan pengetahuan inilah bermulanya jualan langsung produk shaklee untuk mendidik pengguna tentang pemakanan tambahan semulajadi dan kini menjadi tugas kami pula pengedar2 sah Shaklee untuk menyebarkan tentang kebaikan Shaklee..

Sebenarnya kisah Dr. C Shaklee ni panjang sangat, saya hanya merumuskan saja kisah beliau.Nak tahu lebih lanjut pasal beliau boleh baca buku "The Shaklee Story" hasil tulisan Robert L.Shook.

Saya berbangga menjadi sebahagian daripada ahli Shaklee, anda bila lagi?

Nak join saya buat Shaklee?

PM Kak Tun 012-5584478


Tiada ulasan: