Selasa, 8 Oktober 2013

GARLIC

APA ITU GARLIC SHAKLEE???





JOM KENALI APA ITU BAWANG PUTIH DAN KANDUNGAN GIZINYA

Allium sativum atau bawang putih adalah sejenis herba yang kelihatan seperti mentol apabila matang, apabila Uras-mentol itu dipecahkan, ia menjadi ulas individu, dikupas dan digunakan dalam bermacam-macam masakan. Ia adalah sesuatu yang agak sukar untuk ditelan begitu sahaja secara mentah. Walaubagaimanapun, ia sebagai pelengkap bagi kebanyakan masakan, tumbuhan iniadalah ruji. Daripada sup, roti, makanan digoreng, dipanggang dan lain-lain, bawang putih penambah aroma dan perisa tambahan kepada makanan. Temanterbaiknya bawang merah, sering digunakan sebagai aroma untuk minyak danperisa, bila di tumis atau digoreng. Bawang putih yang dipanggang atau digorengboleh ditabur dalam masakan tertentu.

Alam semulajadi telah mengurniakan banyak faedah kepada bawang putih, apotek (Apothecaries) dan doktor zaman dahulu telah mengenal faedah-faedah ini. Untuk permulaan, mereka telah menggunakan bawang putih sebagai agen antiseptik, dan ekstraknya telah dimasukkan ke dalam losyen dan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat luka kecederaan. Selain daripada itu, bawang putih telah digunakan dalam rawatan penyakit berkaitan jantung dan darah. Ekstrak bawang putih dicampur dalam antimoni dan mentega dan digunakan keatas kulit kepala untuk menggalak pertumbuhan rambut baru dan mengukuhkan yang sedia ada. Minyak bawang putih telah digunakan dalam rawatan penyakit-penyakit berjangkit.



Manafaat perubatan Bawang Putih

Terdapat pelbagai manfaat kesihatan daripada bawang putih. Penyelidikan sains moden keatas bawang putih telah membentuk kenyataan bahawa ia memiliki manafaat besar dari segi mengubati penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung. Sebagai contoh, satu kajian mendapati bahawa terdapat bahankimia utama tertentu yang ditemui dalam bawang putih bagi menurunkan tekanan darah dan seterusnyamenyediakan jantung, arteri dan vena ruang keselesaan.

Flavonoid tertentu yang ditemui dalam bawang putih dapat membantu menguatkan dinding dan injapjantung dan seterusnya melindungi jantung daripada penyakit-penyakit dan membantunya melawanpenyakit yang sedia ada. Bawang putih juga telah diketahui menghasilkan bahan kimia tertentu yangmembantu menurunkan tahap kolesterol LDL dan membantu mencapai tahap kolesterol HDL yangtinggi, seterusnya membantu seseorang untuk mengurangkan kandungan kolesterol darah di dalam badan.

Bawang putih mampu menghambat proses penuaan tetapi bukan berarti ia sama sekali menghentikan proses penuaan atau memulihkan masa muda menurut Dr Yong xiang Zhang dari Universiti Tokyo, jepun.

Bawang putih juga mampu menghambat pertumbuhan sel kanser sehingga risiko terkena kanser dapat dikurangi. Bawang putih juga mampu menurunkan kadar kolesterol bila diambil secara rutin menurut sukatan tertentu.

Zat anti-kolesterol dalam bawang putih yang bernama ajoene menolong mencegah penggumpalan darah,menghalang pertumbuhan bakteria dan digunakan sebagai antibiotik semulajadi

Dr. Gilles Fillion dari Institute Pasteur di Perancis berpendapat, bawang putih dapat membantu meredakan kegelisahan, rasa kecemasan, dan tekanan perasaan secara kesan sampingan. Beliau menemui bahawa bawang putih membantu melepaskan serotonin, sejenis bahan kimia yang terlibat dalam pengaturan serangkaian luas keadaan hati (perasaan) dan tingkah laku termasuk rasa kecemasan, murung, rasa sakit, agresif, stress, kurang tidur dan ingatan. Kadar serotonin yang tinggi dalam otak cenderung berfungsi sebagai ubat penenang yang menentramkan, memudahkan tidur, dan meringankan kemurungan. Bawang putih menolong menormalkan sistem serotonin tersebut.

Nilai Kandungan Gizi Bawang Putih Mentah per 100 g (3.5 oz)
Energi 623 kJ (149 kcal)
Karbohidrat 33,06 g
Gula 1.00g
Diet serat 2,1 g
Lemak 0,5 g
Protein 6,39 g
Beta-karoten 5 mg (0%)
Thiamine (Vit. B1) 0,2 mg (15%)
Riboflavin (Vit. B2) 0,11 mg (7%)
Niacin (Vit. B3) 0,7 mg (5%)
Asam pantotenat (B5) 0,596 mg (12%)
Vitamin B6 1,235 mg (95%)
Folat (B9 Vit.) 3 mg (1%)
Vitamin C 31.2 mg (52%)
Kalsium 181 mg (18%)
Zat Besi 1,7 mg (14%)
Magnesium 25 mg (7%)
Fosfor 153 mg (22%)
Kalium 401 mg (9%)
Sodium 17 mg (1%)
Seng 1,16 mg (12%)
Mangan 1,672 mg
Selenium 14.2 mgSumber: USDA Nutrient database

Nah, setelah anda mengetahui kandungan yang terdapat dalam baunya bawang putih, maka Anda perlu tahu juga apa saja manfaat dan khasiat bawang putih. Berikut ini penjelasannya.



ANTARA KHASIAT GARLIC ADALAH:






TESTIMONI PENGGUNA GARLIC SHAKLEE








Alhamdulillah, menarik bukan? Sesuatu masalah ada jalan penyelesaiannya cuma kita yang kene berusaha berfikir dan berusaha mencari jalan untuk mengatasinya.




Hubungi saya untuk konsultasi pengambilan supplement semulajadi ini daripada saya, Rabiatul melalui atulrazali@yahoo.com/ 
012-5584478 


Tiada ulasan: