Khamis, 20 Mac 2014

TIPS REHATKAN MATA DENGAN MUDAH

Di dalam dunia yang serba teknologi dan dunia seorang kerjaya, komputer, laptop atau sebagainya merupakan satu kemestian. Majoriti pekerja sekarang mengadap komputer atau laptop merupakan satu kemestian dalam menyiapkan tugas.



Namun terfikirkah bahawa mata merupakan salah satu pancaindera yang terpenting dan adakah kita terfikir, mata juga memerlukan rehat yang secukupnya.


Mari pinjamkan mata dan masa anda untuk kita kongsi tip rehatkan mata dengan cara mudah.

1) Apabila terlalu lama fokus terhadap skrin komputer menyebabkan mata kita akan menjadi penat untuk mengelakkan mata kita penat adalah dengan alihkan mata kita ke tempat lain selama 5 minit-10 minit.
Sebagai contoh, 30 minit mata kita di skrin komputer dan selangkan 5 minit or 10 minit kefokusan mata anda di tempat lain.Ulang langkah tersebut.


2) Dalam masa selang 5 minit hingga 10 minit itu, lihatlah sesuatu yang berwarna hijau, hidupan atau aktiviti yang kita suka.
Contohnya melihat pokok hiasan dekat luar tingkap, ataupun membela ikan hiasan di meja.



3) atau sambil- sambil itu, buatlah latihan mata, dengan mengerakkan mata ke kiri ke kanan atau pejam celik.



4) Selain itu, tip nombor 4 ini lebih kepada kedudukan skrin komputer dan kerusi.

a) Skrin komputer: Dongakkan skrin komputer anda selari dengan mata anda. Dari perhatian ummi, kebanyakkan pengguna yang menggunakan komputer, keadaan skrin komputer adalah dalam keadaan yang menunduk ke bawah. Ini adalah tidak sesuai kerana kefokusan mata adalah pada skrin yang menunduk kebawah. Hal ini menyebabkan anda akan mengalami sakit tengkok.

b) Kerusi: Pilihlah kerusi yang bersuai dengan anda kerana berlalu lama duduk menyebabkan sakit belakang. Jadi rajin-rajinlah buat latihan senaman badan yang senang tetapi konsistan.



Cuba anda lakukan, alhamdulillah mata akan lebih segar dari biasa. Cubalah anda akan tahu perbezaannya?


1 ulasan:

Nurdiana Aniff berkata...

Terima kasih. Perkongsian yang bermanfaat dalam mata yang penat ni..heee.. kalau senang-senang..marilah lawati blog saya www.kindhearty.blogspot.com.