Khamis, 18 September 2014

Hari 1: Seorang insan yang bergelar Rabiatul Adwiyah.

Bila jari jemariku mula berbicara...

Rabiatul Adwiyah Razali, Itulah namaku. Pada mulanya aku sendiri tertanya-tanya kenapalah mak dan abah memberi nama yang memang uniklah untukku..Dari zaman sekolah hinggalah zaman bekerja ada lagi yang tidak boleh menyebut namaku dengan sempurna expecially kawan-kawan cinaku..terbelitlah lidah diaorang kalau pertama kali menyebut namaku, dan bermacam-macam sebutan yang keluar dari mulut mereka.

Bila dah dewasa,barulah kutahu makna disebalik nama unik ini.. Rupanya nama unik ini adalah salah seorang serikandi islam/ wali Allah yang mengabdikan dirinya hanya pada Allah swt. Allahuakhbar!! Bagaimana diri ini ingin menjadikan hamba Allah yang benar-benar mengabdikan diri padaNya.Kalau nak disamakan ibarat langit dan bumi.Terlalu banyak lagi ruang-ruang yang lopong yang perlu aku isi untuk menjadi wanita hebat seperti pemilik asal namaku.. Doakan agar diriku menjadi insan yang sentiasa memilih ke jalan yang diredhai oleh Allah swt.amin.

Ok kembali di alam nyata..Siapakah saya? Aku dilahirkan di johor, kampung arwah atok sebelah mak. Tanggal 19.10.1981 tepat pukul 1.55 pagi lahirlah diri ni..aku membesar di Taiping Perak.Bersekolah pun di Taiping..

Ha! sebut pasal sekolah ni, saya ni seorang yg aktif bersukan sejak dari sekolah rendah hinggalah ke universiti.. saya pernah mewakili daerah seumur 10 tahun lagi masa tu darjah 4.Acara yang saya masuk lompat jauh dan lompat tinggi.

Kalau perempuan mesti suka sukan netballkan, tp saya tidak berapa minat. Sebaliknya saya lebih pada acara balapan.. Majoriti acara balapan saya masuk, nak buat macam mana cikgu suruh saya masuk jerlah. Lompat tinggi, lompat jauh, lompat kijang, acara 100m, 4x100, 4x200 muka sayalah kat padang..sampailah sekolah menengah. Sebenarnya parent saya tak tahu saya masuk acara sukan ni, kalau tahu mesti tak bagilah.. Pengalaman yang tak boleh saya lupakan saya dapat gelaran Olahragawati sebabnya saya oecah rekod untuk lompat tinggi dan jauh..time cikgu umumkan pun saya tak tahu yang saya boleh sampai ke tahap tu..

masuk sekolah menengah dan universiti saya sahut cabaran baru pula cuba main bola tampar dan hoki..tapi acara balapan still lagi saya main..tamakkan saya ni!! haha!!

Ok saya ni jenis yang suka berdikari sendiri almaklumlah anak sulong.lagi satu bila orang dah kenal saya baru dia tahu saya ni peramah rupanya..eceh puji diri sendiri pula.. Lagi satu sifat negatif saya, saya mudah gelabah..tapi sekarang alhamdulillah saya dah boleh control gelabah saya ni.

Family? Saya dah berfamily. Usia perkahwinan saya dah hampir mencecah 7 tahun akhir tahun ni .Punya seorang anak saje dah berusia 5 tahun, dah 2 kali keguguran, yang 1st saya kena DnC masa tu usia kandungan saya baru 3 bulan; yang ke dua rasanya baru berapa minggu je saya sendiri tak sedar sebab yang saya tahu dah lewat beberapa hari bila period bukan keluar darah macam period tapi berketul- ketul. tapi xperlah dah tak der rezeki dari Allah lagi..Still berharap satu hari nanti Allah akan  makbulkan doa saya untuk tambah zuriat lagi..Kesian kat anak saya selalu tanya dalam perut ibu ada baby tak..tak ke mengalir air mata saya.Setiap kali jumpa baby mesti anak saya akan cium beberapa kali dan mengusap- usap kepala baby.. sedih hati saya bila tengok situasi macam tu.. Doakan untuk saya ye kawan- kawan..

Saya ni bekerja sebagai jurukur
bahan/quantity serveyor/ cost engineer dalam bidang construction.. Asalnya nak jadi akauntan tapi abah dah daftar saya masuk sekolah teknik kenalah pergi..tapi tak per walaupun saya tak dapat jadi akauntan tapi koje saya ni pun dah macam akauntan juga; still kira duit juga..hehe.

Inilah serba sedikit pasal diri saya.. sebenarnya banyak lagi yang nak tulis disini tapi nanti menjela- jela pula..

Tiada ulasan: