Isnin, 16 Oktober 2017

Awas 14 Gejala Akibat Kekurangan Protein Yang Boleh Mendatangkan Bahaya

TAHUKAH ANDA?

"25% daripada badan kita berasal daripada PROTEIN?
Kuku, rambut,kulit, otot, urat-urat rawan dan tendon adalah dihasilkan daripada sumber PROTEIN"
- Dr. Bruce Miller -

 Kenapa PROTEIN begitu penting?

Tubuh badan kita diPERBUAT daripada protein.  Sebab, setiap SEL dalam badan kita, terbina dari rangkaian PROTEIN.

Protein diperlukan dalam tubuh badan kita untuk menggantikan TISU badan yang lama dan rosak kepada tisu yang baru.

Beberapa jenis HORMON dan beribu-ribu ENZIM juga dihasilkan daripada protein.  

Bukan itu aje, SISTEM IMUN kita yang menentang penyakit-penyakit hampir kesemuanya dihasilkan daripada protein. Jadi ia dapat menguatkan ANTIBODI badan.

Perkataan “PROTEIN” itu sendiri datangnya daripada PROTEUS yang bermaksud “YANG MENGDAHULUI" yang paling penting la maknanya.

PROTEIN terdiri daripada unit-unit yang dikenali sebagai AMINO ASID. 
SEMBILAN daripadanya dikenali sebagai AMINO ASID perlu. Maknanya perlu diambil dari sumber makanan yang kita makan hari-hari.

Oleh itu, sumber protein yang sihat diperlukan untuk membentuk sel yang sihat dan membantu organ berfungsi dengan baik.


RISIKO KEKURANGAN PROTEIN
🔸Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
🔸Masalah Penyakit Buah Pinggang
🔸Masalah Penyakit Hati
🔸Masalah Kolestrol Tinggi
🔸Masalah Tekanan Darah Rendah
🔸Masalah Kandungan Gula Darah Rendah
🔸Masalah Fungsi Saraf Tak Stabil 
🔸Ulser Perut dan Usus
🔸Masalah Luka Lambat Sembuh
🔸Masalah Pengaliran Darah Tidak Lancar
🔸Penglihatan Kurang Baik
🔸Masalah Badan Menggeletar
🔸Masalah Selalu letih dan Lesu
Lemah
🔸Tinggi Kandungan Air Dalam Tisu Badan
🔸Masalah Terencat Akal
🔸Masalah Ketahanan Badan Rendah Terhadap Jangkitan

GEJALA AKIBAT KEKURANGAN PROTEIN

1. Anda Ingin Makan Makanan Manis

Salah satu gejala utama kekurangan protein adalah memiki keinginan yang tinggi untuk makan makanan yang manis.

Mengapa?

Ini kerana fungsi protein itu sendiri adalah mengawal kadar gula dalam darah. Bila anda kekurangan protien, kadar turun naik paras glukosa sangat ketara, kesannya anda akan terasa berkeinginan untuk mengambil makanan yang manis. Bila anda makan makanan manis,gangguan tersebut akan hilang dan meningkatkan tenaga, tetapi tenaga tersebut akan hilang dengan cepat.

2. Anda Akan Merasa Pening Kepala

Pernahkah anda terasa pening kepala secara tiba-tiba dan tidak fokus. Kalau YA itu petandanya anda mengalami gejala kekurangan protein. Ini terjadi apabila gula dalam darah anda berada dalam keadaan tidak seimbang. Ini kerana anda memerlukan sumber protein untuk keperluan tenaga.

3. Edema (Pembengkakan)

Edema @ Pembengkakan adalah gejala pengumpulan cecair di bawah lapisan kulit. Ianya sering terjadi pada anggota kaki. Edema adalah salah satu gejala dimana tubuh mengalami kekurangan protein. Ini kerana protein sangat penting dalam menjaga keseimbangan air didalam tubuh. Tanpa protein proses penyimpanan air didalam tubuh akan terganggu.

4. Rambut Gugur

Keguguran dan rambut semakin menipis juga merupakan gejala dari kekurangan protein. Ini kerana zat protein berperanan penting dalam membangun semua sel tubuh termasuk folikel rambut itu sendiri. Bila kita kekurangan protein, kesuburan sel folikel rambut akan terganggu sehingga kesannya rambut akan mengalami keguguran yang drastik.

5. Badan Terasa Letih Dan Tak Bermaya

Kalau anda selalu dan sering mengalami keketihan yang melampau..itu tandanya annda,kekurangan sumber protein. Jika protein tidak cukup dalam badan, maka otot-otot kita mengalami keletihan sehingga tidak dapat melakukan sebarang aktiviti.
Antara ciri-ciri kekurangan protein seperti anda mudah rasa letih, sering tertidur ketika melakukan sebarang aktiviti,mudah terasa marah, merasa kurang keseimbangan pada tubuh anda dan sukar untuk fokus.

6. Mudah Jatuh Sakit

Protein juga memainkan peranan penting untuk memastikan sistem pertahanan dalam tubuh badan kita berada dalam keadaan yang kuat. Jadinya jika anda sering jatuh sakit, bukan disebabkan anda kekurangan antioksidan tetapi berkemungkinan penyebabnya juga disebabkan oleh kekurangan protein.

7. Luka Lambat Sembuh

Kulit merupakan organ yang melindungi tubuh manusia dan mudah terdedah kepada luka. Jika berlakunya kecederaan asid amino yang terkandung didalam protein berperanan dalam menyembuhkan luka. Bila tubuh kekurangan protein, maka proses penyembuhan luka menjadi lambat sembuh.

8. Sukar Untuk Tidur

Bila anda mengalami kesukaran untuk tidur, itu tandanya tubuh badan anda kekurangan zat serotonin,iaitu salah satu asid amino yang terkandung  di dalam protein.

9. Sakit Kepala

Pernah tak terjadi secara tiba-tiba anda mengalami sakit kepala? Ini juga merupakan gejala kekurangan protein dalam badan.

10. Garis Putih Pada Kuku

Cuba korang perhatikan, ada tak tanda-tanda garis putih dibahagian bawah kuku jari tangan dan kaki? Jika ada, petandanta anda kekurangan protein.

11. Ruam

Salah satu petanda anda mengalami kekurangan protein adalah munculnya ruam dibahagian kulit. Bukan itu aje malah boleh disertai dengan kulit kering dan mengelupas.
 
12. Turunnya Berat Badan

Penurunan berat badan secara mendadak adalah salah satu faktor anda mengalami kekurangan protein. Perkara ini berlaku berkemungkinan disebabkan oleh penyusutan otot akibat kekurangan pengambilan protein.  Ini kerana otot kita dihasilkan daripada protein, jadi bila jumlah protein tidak mencukupi otot akan menyusut dan akan mengalami penurunan berat badan. 

13. Penyakit Jantung

Kadar degupan jantung seseorang dipengaruhi oleh jumlah protein di dalam tubuh badan. Ini kerana, jika tubuh seseorang kekurangan protein, maka kadar denyut jantung yang boleh dihasilkan adalah sangat rendah iaitu dibawah 60 kali denyutan dalam satu minit.

14. Gangguan Otak

Otak merupakan pusat saraf manusia agar kita dapat mengawal, berfikir serta mampu menggerakkan tubuh. Jika seseorang kekurangan protein, maka kecepatan berfikir seseorang itu menjadi rendah bahkan boleh mengakibatkan gangguan, mudah stress, mengami depresi atau tekanan emosi yang teruk.

Keperluan protein bagi manusia normal setiap hari ialah 20mg. Jumlah ini mencukupi untuk membina sel dan membantu menghasilkan tenaga setiap hari. 

Penyakit akibat kekurangan protein boleh terjadi pada sesiapa sahaja. Jadi amalkan gaya hidup sihat dan makan makanan yang mempunyai diet harisn yang mencukupi dan seimbang dengan mengambil kira keperluan nutrisi protein sekali.

Oleh itu, PROTEIN yang berKUALITI ialah yang mengandungi semua SEMBILAN ASID AMINO perlu dengan amaun yang sesuai. 

Sesetengah protein tidak mengandungi semua asid amino perlu dan ini akan memdatangkan masalah pada tubuh badan kita.

Terdapat banyak jenis protein yang dijual di pasaran. Tapi kualiti perlu diteliti untuk meyakinkan diri kita mendapat keperluan protein sepenuhnya demi mencapai kesihatan optimum.

Jadi buatlah pilihan yang bijak. ESP SHAKLEE adalah sumber prorein yang terbaik untuk anda kerana ia 
menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia.


YOUR TRUSTED SID
RABIATUL
012-5584478

COD: Bandar Country Homes,Rawang
Jalan TAR/ KLCC dan Selayang



Tiada ulasan: