Selasa, 31 Oktober 2017

Set Kesuburan Lelaki: Sperma Tidak Sihat Punca Isteri Tidak Hamil

SPERMA TIDAK SIHAT PUNCA ISTERI SUKAR HAMIL


Mentaliti masyarakat kita apabila jika ada pasangan yang berkahwin tetapi masih belum lagi dikurniakan zuriat akan menyalahkan kepada pihak perempuan. Mereka terus menunding jari mengatakan si isteri tidak subur dan mandul.

Tapi tahukah anda, masalah ketidaksuburan ni juga berlaku pada kaum lelaki. Lelaki juga mempunyai masalah yang sama seperti perempuan, mandul dan tidak subur salah.


Kemandulan lelaki boleh berlaku disebabkan banyak faktor termasuklah dalaman dan luaran.

Menurut Dr. Muhilan Parameswaran, perunding Urologi, MBBS (India), beliau mendapati melalui sebuah kajian dalam nisbah enam orang lelaki, salah seorang lelaki akan mengalami masalah sperma tidak berkualiti.


Apakah faktor yang menyebabkan Sperma tidak berkualiti dan tidak sihat?

Faktor-faktornya adalah seperti berikut:

1 )Pengambilan Ubat Terlarang 
Pengambilan ubatan terlarang akan menyebabkan suami mengalami impotensi dan ereksi yang lemah.

2) Pengambilan Stroid 
Seperti sedia kita maklum, kesan daripada pengambilan stroid dalam jangka masa amat merbahaya, salah satunya kesan terhadap kesuburan contohnya, mengambil suntikan untuk otot.

3)Alkohol /Minuman Keras 
Pengambilan alkohol yang berlebihan akan menyebabkan sperma akan menjadi lemah dan tidak berkualiti dan seterusnya tidak dapat hidup lama dan berenang mencari Sel telur isteri.

4)Senaman Yang Melampau 
Senaman yang melampau akan menyebabkan suhu tubuh meningkat terutama daerah skrotom, iaitu daerah sperma dibentuk. Lingkungan sperma harus suhu lebih rendah daripada badan.

5) Kekurangan Vitamin C  
Vitamin C amat penting bagi lelaki untuk sistem reproduksi lelaki.   Kekurangan vitamin c didalam makanan boleh sebabkan kemandulan!
Haa serius je bunyinya. Vitamin C ni sebenarnya membantu pergerakan sperma , salah satu syarat sperma yang bagus adalah pergerakan yang bagus untuk mencari sel telur isteri. jangan abaikan ye lepas ni. 

6)Merokok 
Merokok yang terlampau juga boleh menjejaskan kesihatan. Sebenarnya merokok boleh menjejaskan kesuburan  sperma lelaki.
Kenapa?
Merokok yang terlampau akan akan menyebabkan pembuluh darah  menyepit sehingga zat-zat yang membantu pembentukan sel sperma akan terjejas.

7)Pengambilan Nutrisi Makanan Yang Rendah 
Pengambilan makanan tidak seimbang dan tidak teratur juga penyumbang kepada masalah ini kerana ia menurunkan kualiti sperma.

8)Pekerjaan
Pekerjaan yang lingkungan merbahaya,seperti mengendalikan bahan-bahan kimia , sinar radioaktif , ini akan mengurangkan kualiti sperma. 

9)Jenis Seluar 
Jenis seluar yang terlampau ketat juga adalah faktor tidak elok , kerana bila pakai seluar yang terlampau ketat, suhu bahagian penghasilan sperma menjadi panas. suhu yang panas tidak elok untuk penghasilan sperma.

10)Ubat Antibiotik 
Jika terlampau banyak dan jangka masa lama pengambilan ubatan jenis ini untuk mengubati penyakit-penyakit tertentu, akan menurunkan kualiti sperma atau boleh menjadi mandul. jadi berbincanglah dengan doktor sebelum mengambil sebarang antibiotik.

Jadi apa yang perlu anda lakukan?

Jika ada perkara-perkara di atas pada diri anda, silalah ubahkan gaya kehidupan kepada lebih bagus untuk menjaga kualiti sperma anda supaya si isteri boleh hamil.

Sebaiknya berbincanglah dengan isteri untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Seelok-eloknya suami dan isteri perlu bersepakat untuk pergi berjumpa doktor dan menjalani ujian kesuburan supaya peluang untuk mendapatkan zuriat adalah cerah.
In Shaa Allah .

Untuk menghasilkan kualiti sperma yang baik, boleh juga mengamalkan vitamin sebagai makanan tambahan anda. Antaranya  VivixVitamin ECOQ Health Plus dan disamping boleh juga mengamalkan set kesihatan optimum seperti BComplex, Vitamin C dan Vitalea.

Vitamin E

 
📍Vitamin E juga dikenali sebagai Vitamin Cinta kerana ia membantu meningkatkan hormon seks samaada kepada kelaki mahupun perempuan.
📍Vitamin E amat penting untuk meningkatkan kesuburan untuk lelaki.
📍Kajian pada tahun 1924, mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif.
📍Kajian lain juga mendapati bahawa vitamin E mampu meningkatkan tahap kesihatan dan kualiti sperma. 📍Dalam satu kajian menunjukkan bahaea pergerakan sperma, peratus sperma hidup dan peratus daripada sperma normal, semuanya meningkat dengan penambahan vitamin E dan selenium.
📍Dalam masa yang sama, Vitamin E sangat bagus untymuk kesihatan jantung sekaligus meningkatkan tahap testisterone.

CoQ Health Plus


 📍CoQ10 amat penting untuk kesuburan lelaki kerana tahap kesuburan lelaki dipengaruhi oleh tenaga yang menurun akibat protein membentuk sebahagian besar sel-sel sperma.
📍Enzim CoQ10 dapat menghasilkan antioksidan yang tinggi dan baik untuk kesuburan Sperma. Sperma yang baik ialah sperma yang mempunyai tahap antioksidan yang tinggi.
📍CoQ10 juga dapat meningkatkan kualiti air mani dan sel sperma serta meningkatkan pergerakan sperma.
📍CoQ10 ini juga mengandungi vitamin E dan ekstrak teh hijau untuk mengukuhkan keupayaan antioksidan.

Vivix

 
📍Kaya dengan kandungan resveratrol dan polifenol yang mampu meningkatkan penghasilan sperma,memanjangkan jangka hayat sperma dan memberi tenaga pada sperma.


Untuk sebarang pertanyaan mengenai Set Kesuburan Lelaki bolehlah PM Kak Tun di talian berikut..

Pengedar Sah Shaklee
RABIATUL
012-5584478

COD: Bandar Country Homes, Rawang, Jalan TAR / KLCC dan Selayang.

Tiada ulasan: