Khamis, 29 Mei 2014

FAKTA TENTANG FIBROID YANG PERLU KITA TAHU

APA ITU FIBROID?

Fibroid adalah salah satu jenis penyakit yang berkaitan dengan rahim. Kebiasaannya, fibroid terjadi kepada wanita yang berusia sekitar 30-an hingga 40-an, iaitu dalam lingkungan usia subur (peringkat reproduktif) dan akan kembali mengecut (mengecil) apabila seseorang wanita itu sudah mengalami menopaus atau putus haid.

Fibroids adalah sejenis tumbuhan daging yang berasal dari otot rahim (myometrium) dan ia merupakan tumbuhan yang paling sering melanda wanita dan ia bukan kanser. Ramai wanita yang ada fibroid dalam rahimnya tanpa disedari, ia tidak menimbulkan apa2 simptom atau gejala. Bila meningkat umor empat puluhan , 30% wanita ada tumbuhan fibroids.



FAKTA MENGENAI FIBROID

- Mengikut kajian, ketumbuhan fibroid dialami oleh 40% kaum wanita tetapi cuma 20% dari golongan ini yang betul betul memerlukan rawatan.

- Sekiranya ada ahli keluarga terdekat anda mengidap fibroid, risiko anda untuk mendapat fibroid adalah 3 kali ganda lebih tinggi.

- Tumbesaran fibroid bergantung sepenuhnya kepada hormon estrogen yang dirembeskan dengan banyak selepas puberti. Jadi ia tidak pernah tidak pernah dikesan pada kanak kanak dan saiz fibroid mengecut selepas menopos disebabkan kekurangan estrogen.

- Fibroid membesar semasa hamil disebabkan rembesan hormon estrogen yang tinggi yang dikeluarkan oleh uri. Walaubagaimanapun ia bukan alasan untuk pembedahan cesarean.

- Kebanyakan dari wanita berfibroid masih boleh bersalin secara normal.

- Gejala yang kerap dikaitkan dengan fibroid adalah aliran haid yang banyak dan sengugut.

- Anemia adalah salah satu komplikasi serius fibroid.

- 80% wanita yang mengidap fibroid tidak mempunyai sebarang gejala. Diagnosa selalunya dibuat secara tidak sengaja.

- Keterukkan gejala fibroid tidak berkait secara langsung dengan saiz atau bilangan fibroid tetapi tempat pada rahim dimana ia tumbuh.

- Fibroid adalah di antara sebab utama Histerektomi iaitu pembedahan buang rahim.

- Diagnosa fibroid dengan senang boleh dibuat dengan mengunakan mesin ultrasound.


RAWATAN FIBROID

Rawatan fibroid bergantung kepada saiz dan kedudukan fibroid itu.

- Rawatan hormon; terapi hormon sangat berguna kepada wanita yang hampir menopaus dan bercadang untuk mengelak pembedahan. Bagaimanapun terapi ini tidak banyak memberi manfaat kepada wanita yang bercadang untuk hamil.

- Reseksi histeroskopi; lazimnya dilakukan ke atas fibroid submukus asalkan fibroid itu berukuran kurang daripada l0 sentimeter garis pusat. Beberapa proses dilakukan sebelum pembedahan dapat dilakukan.

Pembedahan membuang fibroid ini menggunakan sejenis alat berupa wayar khas bersama histeroskop yang dimasukkan ke dalam uterus melalui serviks/pangkal rahim.

- Pembedahan laparoskopi atau miomektomi laparoskopi pula adalah pembedahan bagi mengeluarkan fibroid.

Intramural dan subserous boleh dikeluarkan melalui pembedahan ini melalui dua insisi/pemotongan 10 milimeter panjang, satu di bahagian pusat dan satu lagi di garisan abdomen.

Hanya segelintir sahaja pakar yang mengambil pilihan ini kerana ia mengambil masa yang lama dan cukup mencabar.

- Miomektomi terbuka, pembedahan konvensional yang dilakukan melalui insisi di bahagian bawah, memanjang atau menegak di bahagian garisan bikini (antara ari-ari dan abdomen). Otot-otot uterus dibedah dan fibroid dikeluarkan.

Doktor biasanya akan mengesyorkan wanita yang hamil selepas pembedahan ini untuk menjalani pembedahan Caesarean apabila sampai masanya untuk bersalin.

- Histerektomi bergantung kepada usia, bilangan anak, masalah kesihatan wanita serta lain-lain faktor.

Wanita yang menjalani histerektomi tidak akan mempunyai haid lagi kerana rahimnya sudah dikeluarkan sekali bersama fibroid.


---------------------------------------------------------------------------------------------

MERAWAT FIBROID DENGAN SHAKLEE


FUNGSI GLA:

GLA Shaklee bertindak untuk memperbetulkan hormon yang tidak seimbang. Hormon Estrogen dan Progesteron akan diseimbangkan supaya tiada yang lebih antaranya.

Fibroid dirangsang oleh hormon estrogen. Kandungan hormon estrogen yang berlebihan menggalakkan tumbuhan fibroid. Biasanya ada perimbangan antara 2 jenis hormon dalam tubuh wanita. Estrogen sentiasa dikeluarkan oleh kilang ovary, manakala progesteron dikeluarkan jika berlaku ovulation atau penetasan telur yg berlaku pada hari 13-14-15-16 dalam pusingan haid.

Jika tiada ovulation, maka kandungan progesterone tidak meningkat dan ini menggalakkan tindakan estrogen tanpa kaunter tindakan progesterone. Kesannya banyak yang tak baik , berbagai jenis tumbuhan dirahim dan dalam payaudara akan berlaku, dan diantaranya fibroid dan kanser. GLA Complex Shaklee membantu menstabilkan hormon dalam badan anda sekali gus mencegah fibroid & kanser.

VITAMIN ACE

Vitamin ACE ini terdiri daripada Carotomax yang mengandungi vitamin A, Vitamin C dan Vitamin E. Ketiga-tiga vitamin ini berfungsi sebagai rangkaian ANTI-OKSIDAN yang penting untuk membunuh hormon Xenoestrogen. Vitamin ACE penting untuk mengelakkan fibroid dan cycst membesar kembali.


KALAU GLA SAJA BOLEH TAK UNTUK MERAWAT CYCST / FIBROID?

Boleh juga kalau mahu mencuba tetapi kebarangkalian fibroid dan cycst untuk kembali membesar adalah tinggi. 


KENAPA? Ini kerana GLA Shaklee hanya bertindak sebagai menstabilkan kembali ketidakseimbangan hormon dalam badan kita.

KENAPA PERLU AMBIL VITAMIN ACE?

Digalakkan mengambil sekali dengan Vitamin ACE ini kerana ACE dapat menghapuskan hormon Xenoestrogen yang menyebabkan fibroid dan cycst bertandang kembali..


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Rabiatul Adwiyah Razali
Pengedar Shaklee Sah
SMS/Call/Whatapps : 012 - 5584478
Email : atulrazali@yahoo.com
COD : Bandar Country Home Rawang,Bandar Tasik Puteri, Batu Caves,KLCC DAN Ulu yam


-UNTUK DAPATKAN KONSULTASI PERCUMA-

Tiada ulasan: