Khamis, 29 Mei 2014

TIPS UNTUK ANAK LELAKI vs ANAK PEREMPUAN



Sebenarnya banyak faktor yang menentukan jenis jantina anak dan salah satu yang terbaik adalah kaedah shettles. Penerapan kaedah ini memberikan peluang keberhasilan lebih dari 75%.

Pada dasarnya, sang suami menghasilkan sperma dengan dua jenis kromosom gen, iatu XX (wanita) dan XY (suami). Hasil penelitian Dr Shettles menunjukkan bahawa :

Kromosom XY (lelaki)

  • Ukuran sperma lebih kecil
  • Daya hidup lemah, tapi bergerak lebih cepat (agresif) dibandingkan dengan kromosom XX yang lebih besar
Kromosom XX (wanita)
  • Ukuran sperma lebih besar
  • Daya hidup kuat namun lebih lamban

Tips untuk meningkatkan peluang mendapatkan bayi lelaki atau perempuan :
  • Pada saat terjadinya ovulasi (masa subur) akan memberikan peluang lebih besar mendapatkan anak lelaki kerana sperma XY cenderung lebih cepat dan cenderung mencapai sel telur terlebih dulu. Jika inginkan anak lelaki disarankan berhubungan di saat terjadi ovulasi.
  • Sedangkan peluang untuk menginginkan anak perempuan waktu berhubungan dilakukan 3 hari atau lebih sebelum ovulasi.

 baby boy

VS

baby girl



Beberapa langkah yang dapat dilakukan untuk mengetahui masa subur :
  • Tentukan panjang kitaran haid anda. Biasanya kitaran haid normal berkisar antara 21 hingga 40 hari. Dimana satu kitaran haid dimulai sejak hari pertama haid hingga tepat satu hari sebelum haid pada bulan berikutnya.
  • Sesuai dengan kitaran haid anda, hitung dan tentukan perkiraan hari pertama haid untuk bulan selanjutnya, kemudian dikurangkan 14 hari. Ini kerana ovulasi terjadi 14 hari sebelum haid pertama pada bulan berikutnya.

1. Ph di daerah kewanitaan berperanan sangat penting. Lingkungan yang lebih asid cenderung menghasilkan anak perempuan (keadaan asid akan membunuh sperma XY) dan keadaan alkali akan menghasilkan anak lelaki.

2. Posisi dan kedalaman penetrasi saat berhubungan. Semakin sikit atau dekat dengan vagina umumnya akan menghasillkan anak perempuan dan yang lebih dalam akan menghasilkan anak lelaki.

3. Jumlah sperma juga mempengaruhi jantina anak. Jumlah sperma yang lebih banyak akan meningkatkan peluang anak lelaki, dua perkara yang perlu dilakukan :
  • Untuk anak lelaki dan perempuan sebaiknya lebih sering menggunakan seluar yang longgar. Untuk meningkatkan kesuburan dimana testis memerlukan suhu yang lebih rendah agar sperma dapat bertahan hidup dan kerana sperma XY daya hidup lebih lemah, maka dengan cara ini akan lebih membantu daripada sperma XX tetapi tidak disarankan jika melakukan hal sebaliknya (lelaki memakai seluar ketat).
  • Untuk anak perempuan sebaiknya mandi air hangat segera sebelum berhubungan intim. Dengan cara ini lebih berpeluang mendapatkan sperma XX.


** kita hanya merancang tapi ALLAH SWT yang menentukan segalanya.. apapun kita perlulah besyukur dengan rezeki yang ALLAH beri pada setiap pasangan.Setiap seorang anak yang dilahirkan ALLAH telah menentukan rezeki mereka. sayangi anak kita sebagaimana kita menyayangi ALLAH. Anak adalah pinjaman semata-mata dari ALLAH untuk kita. Jadi jangan ada perbezaan antara mereka..**



Tiada ulasan: